Systemy ocen okresowych
Wprowadzenie systemu oceny okresowej pracowników jest ważną zmianą w firmie, która wywołuje niepokój wśród pracowników, gdy nie ma dobrze przeprowadzonej kampanii informacyjnej. Pracownicy boją się zwykle, że system oceny wpłynie na ich wynagrodzenie, na możliwość dalszego zatrudnienia. Współpraca z naszą firmą pozwala na skoncentrowaniu się na korzyściach wynikających z oceny, na wypracowaniu pozytywnego nastawienia wśród pracowników i gwarantuje powodzenie wdrożenia.
Cele i korzyści oceny pracowniczej dla pracowników:
- Poprawa jakości pracy dzięki rzetelnym i sprawiedliwym informacjom zwrotnym.
- Rozwój zawodowy poprzez wzmacnianie mocnych stron i doskonalenie słabych stron.
- Przygotowanie indywidualnego planu rozwoju oraz planu szkoleń.
- Określenie poziomu własnej wydajności .
- Poprawa komunikacji między pracownikami na wszystkich liniach, a szczególnie na linii zwierzchnik – podwładny.
- Otrzymanie sprawiedliwej oceny zwrotnej od swojego przełożonego
Cele i korzyści oceny pracowniczej dla pracodawców:
- Bardziej efektywne kierowanie zespołem.
- Otrzymanie rzetelnej informacji na temat pracownika, oceny jego efektywności w realizacji zadań i przejawianych postaw.
- Stymulowanie komunikacji wewnątrz firmy.
- Szansa przekazania pracownikowi wizji, celów, kierunków rozwoju i aktualnej sytuacji firmy.
- Skuteczniejsze motywowanie i inspirowanie pracownika.
- Poparcie przez system SOOP decyzji kierowniczych.
- Zyskanie sprawiedliwego i obiektywnego narzędzia oceniania i wartościowania pracowników.
Uwaga! – rozmowa oceniająca jest jednym z elementów relacji zwierzchnika z podwładnym i nie powinna być jedyną okazją do szczerej rozmowy z podwładnym.
Cele o korzyści oceny pracowniczej dla firmy:
- Wzrost efektywności pracy.
- Podniesienie motywacji do pracy wśród załogi.
- Określenie pracowników wartościowych dla firmy.
- Wypracowanie w pracownikach przekonania, że firma poważnie traktuje ich osiągnięcia i dba o obiektywne oszacowanie osiąganych przez nich wyników.
- Systemowe podejście do wydatków na szkolenia i rozwój pracowników.
- Wykorzystanie wyników oceny do podejmowania decyzji personalnych (utrzymanie zatrudnienia, działania rozwojowe, awans, przesunięcie, zwolnienie).
- Wykorzystanie wyników oceny w polityce personalnej i płacowej firmy.
- Wykorzystanie wyników do wyłonienia wstępnej grupy pracowników szczególnie wartościowych dla firmy i zakwalifikowanie ich do specjalnych programów motywacyjnych i rozwojowych (Talent Management).
- identyfikacja obecnego i przyszłego potencjału pracowników oraz rozpoznanie potrzeb pracowników dotyczących doskonalenia i kształcenia.
Plan tworzenia i wdrażania SOOP:
- Wyznaczenie i opisanie kryteriów oceny na podstawie zakresów obowiązków pracowników objętych oceną
- Przygotowanie kwestionariusza oceny
- Przeprowadzenie sesji informacyjnych o systemie SOOP dla kadry kierowniczej oraz dla wyznaczonych interesariuszy (pracownicy firmy, którzy będą pełnili funkcje informacyjne, udzielali odpowiedzi na pytania pracowników) w celu wzbudzenia ich pozytywnego nastawienia do systemu
- Przygotowanie zestawu możliwych działań rozwojowych dla pracowników objętych oceną. Działania te mają na celu rozwijanie kompetencji pracowników.
- Wyznaczenie grupy pilotażowej objętej oceną
- Nadzór nad przeprowadzeniem oceny pilotażowej w wybranej grupie pracowników
- Przeprowadzenie szkolenia z technik prowadzenia rozmowy oceniającej dla osób, które będą prowadziły rozmowy oceniające
- Nadzór nad przeprowadzeniem oceny właściwej.
- Przygotowanie działań rozwojowych i planu szkoleń na podstawie wyników otrzymanych z oceny okresowej na kolejny rok